mySAP.com – rozwiązanie ERP II dla dużych i średnich przedsiębiorstw cz. II
Moduł zarządzania jakością wspomaga inspekcje jakości zarówno po, jak i w trakcie cyklu produkcyjnego, ewidencję defektów, generowanie certyfikatów jakości, kalibrację urządzeń i przyrządów pomiarowych, kontrolę jakości u dostawców materiałów i półproduktów oraz ewidencję kosztów jakości.
Moduł PM – utrzymanie zakładu umożliwia planowanie i kontrolę remontów oraz utrzymania w ruchu parku maszynowego przedsiębiorstwa.
PP – planowanie i kontrola produkcji to kluczowy moduł systemu MRP II, umożliwiający planowanie zasobów i harmonogramowanie produkcji na podstawie planów i prognoz sprzedaży. Moduł PP systemu R/3 umożliwia planowanie popytu zarówno w krótkim, jak i długim okresie, kontrolę i planowanie wykorzystania wolnych mocy produkcyjnych, planowanie zasobów materiałowych oraz harmonogramowanie produkcji zarówno seryjnej, zleceniowej, jak i jednostkowej oraz procesowej.
PS – zarządzanie projektami służy do planowania i obsługi skomplikowanych zadań inwestycyjnych oraz innych zadań projektowych, przy których konieczne jest wyodrębnienie zasobów i oddzielne planowanie. Swym zakresem moduł ten obejmuje:
– kosztorysowanie,
– analizę rentowności,
– planowanie zasobów produkcyjnych: narzędzi, materiałów, robocizny własnej i obcej,
– symulację przebiegu projektu,
– zarządzanie przepływem prac, oraz
– system informacyjny, umożliwiający wykonywanie raportów z przebiegu projektu.
– Finanse. Część finansowa systemu SAP R/3 składa się z następujących modułów:
– FI – Rachunkowość finansowa,
– TR -Treasury,
– CO – Controlling,
– EC – Controlling strategiczny,
– IM -Zarządzanie inwestycjami,
– PS – Zarządzanie projektem,
– IS -RE – Zarządzanie nieruchomościami.
mySAP.com – rozwiązanie ERP II dla dużych i średnich przedsiębiorstw cz. III
Moduł FI – Rachunkowość finansowa jest odpowiedzialny za sprawozdawczość zewnętrzną przedsiębiorstwa. Integracja z pozostałymi obszarami aplikacyjnymi systemu R/3 oraz wewnątrz samego modułu zapewnia aktualizację danych finansowych w czasie rzeczywistym. Moduł FI składa się z następujących podmodułów:
– Księgi Głównej, w której odbywają się księgowania na kontach syntetycznych, bilansowych i wynikowych,
– konsolidacji, służącej do sporządzania sprawozdań grupy kapitałowej,
– odbiorców, umożliwiającego ewidencję analityczną, śledzenie oraz rozliczanie należności,
– dostawców, służącego do ewidencji i rozliczania zobowiązań oraz optymalizacji kredytu kupieckiego,
– banków, umożliwiającego kontrolę środków na rachunkach bankowych, ewidencję operacji bankowych oraz dokonywanie automatycznych transakcji poprzez sieć,
– podmodułu środków trwałych, umożliwiającego ewidencję stanu i zmian stanu środków trwałych, rozliczanie zakupów i inwestycji rozpoczętych oraz naliczanie umorzenia / amortyzacji według dowolnego klucza,
– Księgi specjalnej, umożliwiającej integrację danych z innych aplikacji systemu SAP R/3 oraz systemów zewnętrznych w sposób niestandardowy, definiowany przez użytkownika,
– zarządzania budżetem, umożliwiającego kreowanie i rozliczanie budżetów poszczególnych kont księgowych,
– zarządzania podróżami służbowymi, służącego do rozliczania delegacji i podróży pracowników organizacji.
Moduł TR – Treasury służy do zarządzania wolnymi środkami finansowymi przedsiębiorstwa poprzez planowanie płynności finansowej (w integracji z modułami Dostawcy i Odbiorcy oraz Banki), lokowanie wolnych środków na rynku pieniężnym i instrumentów finansowych, analizę i optymalizację stopy zwrotu z inwestycji finansowych. Moduł posiada również funkcje zarządzania kredytami oraz ryzykiem inwestycyjnym.
Podsystem Controllingu to potężne narzędzie, umożliwiające zbudowanie modelu rachunku kosztów w przedsiębiorstwie o dowolnym charakterze produkcji. W Controllingu wyróżnione są moduły:
– rachunku kosztów rodzajowych,
– rachunku kosztów pośrednich, zawierający w sobie tradycyjny rachunek miejsc powstawania kosztów, rachunek kosztów ABC, rachunkowość centrów odpowiedzialności za koszty oraz moduł zleceń wewnętrznych (stosowany do rozliczania świadczeń wzajemnych),
– rachunku kosztów produkcji, umożliwiający rozliczenie kosztów bezpośrednich na nośniki kosztów i planowanie kosztów produktów,
– rachunku wyników i rachunku centrów zysku, umożliwiające sporządzenie raportów zarówno na potrzeby zewnętrzne, jak i wewnętrzne przedsiębiorstwa.
– EC – Controlling strategiczny obejmuje swoją funkcjonalnością:
– rachunek centrów zysku,
– konsolidację sprawozdań finansowych,
– System Informowania Kierownictwa, oraz
– Planowanie Strategiczne.